Blessed Generation

Waar zit ze nu?


Aantal dagen niet gedoucht omdat er geen water uit de kraan komt: 10
Aantal dagen ongesteld ondanks dat de dokter mij adviseerd de pil door te slikken: 14
Geluksfactor 9/10

Na ongeveer 10 dagen hard gewerkt te hebben, hebben wij ons getrakteerd op vakantie. Het was voor mij een bijzondere laatste week in Ruiru. De binnenkant bij de jongens slaapzalen is helemaal opnieuw geschilderd en aan de buitenkant zijn wij begonnen. Al die tijd hielde Ilse en Jenny zich bezig met de meisjes. Over de jongens had ik totaal geen controle, iedereen wou helpen. Het gevolg was dat ik alleen maar verf stond bij te vullen, vloeren stond schoon te maken en opdrachten stond uit te delen. Jimmy had een beter idee. We beginnen in de ochtend om 8 uur en dan kunnen we zelf rustig werken. Kevin hielp mee. Met zijn drieen ging het veel sneller dan met zijn 40e. Ik heb genoten van het werken daar. Er kwam een jongen van een jaar of 7 onzeker naar mij toe. Hij stond daar een beetje te stuntelen om vervolgens te zeggen; God bless you for painting our rooms. Daarna rende hij snel weg. Hij liet mij achter met een hart dat helemaal warm werd en overstroomde van liefde.
Ik zal je gewoon eerlijk zeggen dat ik erg in de war ben. Ik zie het niet zitten om terug naar Nederland te komen en met de rest van het volk te gaan zitten klagen over het weer of op de trein te wachten en samen met een vreemde, op het parron te gaan staan zeiken dat de trein 10 minuten vertraging heeft. Ik moet het eerst allemaal even een plekje geven voor ik terug kan komen denk ik. Het contrast tussen Nederland en Kenia is zo groot. De mensen hebben hier niet veel maar zijn zo vriendelijk en tevreden. Ik heb ondekt dat het helemaal niet belangrijk is dat je jezelf 10 dagen niet kan douche. Een bak met water is ook goed. Daar hangt je geluksfactor echt niet vanaf. Lieve mensen om je heen en tevreden zijn met jezelf is belangrijker. Ja, mijn brain staan niet stil en ik moet er echt heel goed over na denken wat ik in Nederland kan gaan doen. Het is mij allemaal erg moeilijk.

We gingen dus op vakantie. Ilse, Jenny en ik hebben een date met Tim gereserveerd. Die man die ons naar Nyamira gereden heeft. Samen zouden wij vrijdag en zaterdag op Safari gaan. Zondag gaan we naar Malindi. Donderdag was dus ons afscheid in het weeshuis. De kinderen zongen voor ons en gaven ons een knuffel. Ik heb hun verteld dat ik beloofde terug te komen omdat er nog wat decoraties gemaakt moeten worden. Ik ben van plan om mijn laatste week in Kenia terug te gaan. Ze hebben een speciaal plekje in mijn hart. In de avond hebben wij een afscheids diner gekregen. Al onze Keniaanse vrienden waren daar en we hebben lekker gegeten. Ze hadden zelfs een kip geslacht. Ik heb vriendelijk afgeslagen. Niemand vond het erg want dan was er meer kip voor hun.
De volgende ochtend zijn we door Tim opgepikt om naar Hells gate te gaan. Dit is een national parc waar de film the Lion King van geinspireerd is en waar een deel van tomb raider ll is opgenomen. Ik ga jullie verdere details besparen over hoe mooi dat park was. Mocht je ooit naar Kenia willen, dan vertel ik het dan wel. In de avond reden we naar de camping en hebben aan een meer in een tent geslapen. Tim in zijn eigen tent, ik in een tent en Jenny en Ilse samen omdat Ilse niet alleen durft te slapen. We hebben een flesje Wiskey gekocht (bier was te duur:S). Na dat we de fles geklaard hadden zijn we naar de club geweest. Voor alle duidelijkheid. In een Afrikaanse club zit je niet, daar dans je alleen. Ik was blij dat ik die wiskey achter de kiezen had en ben maar gewoon tussen die heup-draaiende vrouwen gestaan. Het was heerlijk! Die mannen? Die hebben gezellig mee staan dansen en bij het verlaten van de club hebben we een hive five gekregen. Ik hou van Afrika.

De volgende ochtend maakte Tim ons om 7 uur wakker ( waar die man de energie vandaan haalt?) Om naar Lake Nakuru te gaan. De entree was 75 doller. Belachelijk gewoon. Het was het geld niet waard vind ik maar we hebben daar een paar uur rond gereden in een heel mooi safari park en veel mooie dieren gezien. Giraffes, Hippo;s, Zebra's, Buffelo's en de oren van een leeuw die in het gras lag. Het was een mooie safari. Aan het eind van de middag zijn we naar Nairobi gereden, zijn uit eten geweest en heeft Tim ons in een hotel gedumpt. Hij gaf ons allemaal een ketting. Mischien, als ik breed bij kas zit aan het eind van mijn vakantie, regel ik een nieuwe date met Tim.

Op zondag ontwaakte wij in hartje Nairobi om vervolgens naar de bus te lopen. Dat was dichtbij het hotel en daar stond onze volgende date; Jimmy.
In Kenia overlijden veel mensen aan hart problemen. Er zijn veel te weinig hart dokters. Jimmy is een aantal van zijn vrienden verloren en heeft een ontzettend mooie ambitie om hart cirurg te worden. Vorige week heeft hij te horen gekregen dat hij is aangenomen aan de Universiteit om de opleiding in September te gaan beginnen. (Het is nog moelijker als in NL om aangenomen te worden) Dankzij zijn eigen sponser uit Nederland kan hij deze opleiding doen. Voor dat hij aan deze brute studie begint gaat hij met ons een weekje mee naar Malindi. Zijn vrienden en zus wonen daar.
De tocht naar Malindi was vrij eentonig. We zijn door de woestijn gereden en af en toe zag je eens een Massai dorpje. Ik kan mij gewoon niet voorstellen waarom die mensen daar in de middle of no where willen leven. Volgens mij hebben ze daar niet eens water. Na dat we Mombasa gepaseerd waren, verandere Kenia in mijn ogen. Ik zag alleen maar luie, gespierde mannen liggen, overal waren er palmbomen, alles was mooi groen en uit elke toko was reagge muziek te horen. Als je mij hier gelijk gedropt had, dan had ik gedacht dat ik op Jamacia zat, in plaats van Kenia.
Het hotelletje is prachtig. Ik heb een leuke houten kamer met een proppelor aan het plafond. Mijn balkon bied uitzicht op zee en ik betaal 8 euro per nacht.

xxxx Jolien

ps. Nu heb ik veel vragen gekregen over in mijn ogen een nogal saai onderwerp. Eten. Kenia saat bekend om Ugali. Een ontzettend gore substantie van Mais en water. Ze eten het iedere dag. Blegh. Geld voor vlees hebben ze niet. Mooi voor mij. Ze eten ook Kool. Iets wat ook niet te eten is. Ik ben er snel over uitgepraat. Het eten is gewoon vies. In een resaurant krijg je ook Ugali.

pps. Ilse heeft op haar blog waarbenjij.nu/ilsestrarreveld iets verteld over de hongersnood. Wat je op giro 555 zet gaat niet naar de mensen maar naar de regering. De mensen hebben mij dat hier zelf verteld. Heb je toch te doen met de mensen kan je evt geld geven dat ik dan aan het weeshuis geef. Die hebben het zwaar omdat het eten zo ontzettend duur is nu. Lees even Ilse haar verhaal of vraag er naar bij mijn moeder. Het is namelijk een beetje zonde om op giro 555 te storten als ik het geld direct aan de mensen kan geven.

Reacties

Reacties

oma Betty

Lieve Jolien,Fijn dat ik gisteren een sms'je van je kreeg toen je in de bus zat!!( niet met het vliegtuig !!!!)
Wat voor werk ga je in Malindi doen? Is dat al bekend?
Heb je ook al met de kinderen in Malindi kennis gemaakt. Zijn het net zulke liefjes als in Riuri?
Woensdag krijg je weer ee nmail.

(HVJ) kus OMA

mimi Roelse

Hoi Jolien
wat een mooi verhaal ja je gaat wennen he aan de kinderen daar en ze hebben bijna niks en toch zijn ze altijd vrolijk knap hoor als ik het zo leest hebben wij het hier maar luxe en maar mopperen ja ik geloof dat je het met eigen ogen moet zien hoe groot het verschil is lijk me heel erg ben benieuwd wat je nu gaat doen voor werk geniet ze hoor je gauw mimi roelse

Edith

Lieve Jolien,
Wat een prachtig verhaal weer. Uit alles blijkt dat Afrika je te pakken heeft en dat het geluk (jij zet je belangeloos in en krijgt daar oneindig veel voor terug) van twee kanten werkt. Je beseft ineens dat alles waar je mee opgegroeid bent in een ander perspectief komt te staan en dat maakt de ervaring nóg waardevoller.
Heel veel liefs weer van Edith
en natuurlijk ook van Jack, Felix en Nora

Malve

Wat ontzettend mooi over jou aha-momenten te lezen, lieve Jolien.

Sandra Starreveld

Weer zo'n mooi,boeiend geschreven verhaal. Geniet maar van Malindi en dan nog even terug naar de kindjes in Ruiru. Zal voor jou wel wennen zijn als Jenny en Ilse weer naar huis gaan. Ik blijf je volgenxxxxx Sandra

mama

Dat was wel heel erg lang wachten voor ons hoor!
Wij smachten naar jou verhalen.
Sjoerd is vandaag vertrokken naar Berlijn en Stijn is vandaag terug gekomen uit Boedapest.

Wat een stel reislustige kinderen toch!

Sjimmie

Wederom 'n leuk verhaal om te lezen met voor ieder wat wils. Verhalen over god, dieren en zuipen, haha. Ik kan het allemaal wel waarderen :)

Gister nog even een gekke woensdag gevierd..., ik neem aan dat je die ook weleens meepakt in Kenia ;)

Op naar het volgende avondturenverhaal

Kus

Stijn

He Jolien,

Fijn om te horen dat alles leuk is.
Nog een paar leuke negers meegenomen uit de disco? ha-ha

Ik heb vannacht gedroomd dat ik in Kenia was, in je weeshuis, en dat is flint op de muur wilde zien, "dat is natuurlijk het belangrijkste in Kenia. ugh ugh"

Ik ben dinsdag na een helse treinreis teruggekomen uit Boedapest. Wat is Sziget een groot feest zeg. Ik heb er nu echt een heel ander beeld van nu ik zelf ben geweest. Echt een van de beste vakantie tot nu toe. veel love, drugs & goeie muziek.

Ik ben benieuwd naar het volgende verhaal van je.

Kus Stijn.

Wibo

Goejesmorgens Jo 18-8-2011
Ik lig lekker in m'n mandje zonder smartphone, zonder IPod, zonder flatscreen, zonder.... zonder jou en ja ook nog zonder eten. En toen dacht ik aan dat lekkere kippetje of dat gekke spulletje ugali. Het lijkt wel een soort PAL of BONZO mmm dat lust ik wel. Ik neem met weinig eten genoegen... maar veel mag natuurlijk wel.
Ik ga m'n ene oog weer eens dicht doen dan zal het andere ook wel snel volgen.
Jo, geniet van alles ....maar ook van niets.
Een lekkere natteneuzenkus van mij!
WIBO.

Annelieke

Lieve Jo!
Wat een leuk verhaal weer.
Nog even en dan vertrek ik ook..dan zal ik je verhalen beter snappen denk ik! Wat een geruststelling dat ondanks geen douche en je maandelijkse probleem je toch nog gelukkig bent! Fijn om te horen dat ondanks dat het eten ook niet lekker is je het toch naar je zin hebt. In Ghana eten ze dat ook Ugali. Het geeft me steun dat je het leuk hebt! Dan moet het met mij vast ook wel goed komen haha.

Geniet ervan meis!
Kus

Elke

Hee Jolientje!

Wat een mooie verhalen! En ik vind het heel fijn om te horen dat je van Afrika bent gaan houden. Het lijkt mij ook heel moeilijk om straks weer terug te komen en dan al het ''gewone'' geklaag van de Nederlanders te horen. Maar gelukkig heb je eerst nog een mooie vakantie in Azië tegoed!

Ik hoop dat alles goed is gegaan met het boek ( heb het n paar weken geleden opgestuurd naar je ouders )

Kus Elke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!