Blessed Generation

De kunst van het niks doen

Lieve mensen

Iedere dag doe ik leuke dingen, elke dag is weer een beetje anders. Ik heb veel vrienden. De eenzaamheid die ik soms in Nederland voelde vanwege het slechte weer, iedereen binnen in hun mooi ingerichten stenen woningen met dubbel glas en als communicatie middel het internet en de telefoon voel ik hier totaal niet. Ik geniet van de uren en niet van de dagen. Dat is niet moelijk als iedereen dat doet. Niemand heeft een agenda waarop een afspraak staat over 2 dagen. Hooguit voor over 24 uur en dan is het nog maar de vraag of die gene ook echt komt op dagen. Ik had gisteren een afspraak met iemand om 1 uur. Om kwart over 2 kwam hij aanlopen. Dan kun je best geirriteerd zijn maar de enige die je dan dwars zit ben jezelf. Je moet in dat uur dan gewoon chillen en vooral niet wachten. Iets waar ik een pro in aan het worden ben. Het is hier ontzettend moeilijk om als Nederlander aan een werk visum te komen. Als ik wist hoe het moest dan had ik het allemaal wel geweten. Helaas staat mijn ticket gewoon vast en tikt de klok veel te snel naar mij zin.

Als ik er over na denk wat ik moet typen moet ik bekennen dat ik niet veel weet. Ik heb nu net als jullie een normaal leven. Ik sta op, doe mijn dingen en ga gewoon weer in het zelfde bed slapen. Ik kom niet in andere landen, steek geen grenzen meer over en zit niet met 20 westerlingen te zuipen. Ik maak nog wel busritten van 20 uur en ontmoet nog wel andere culturen. De Kenianen op de eerste plaats natuurlijk. Op de tweede plaats komen mijn Chinezen vrienden die mij een paar keer per week mee uit vragen. Dan gaan we naar 1 of andere hippe tent en dan drinken en roken we. Ik heb nog nooit 1 shilling uitgegven terwijl ik met hun was. In China is het respectloos naar de vrouw om haar te laten betalen. Wat kan een Nederlandse man toch af en toe een voorbeeld nemen aan de Keniaanse of Chineze man. Die laten mij pas echt beseffen dat ik een vrouw ben en dan in het voordeel daar van. Het is fijn om af en toe niet als rijken stinkerd aangezien te worden. Ze zeggen; Jolien, wij verdienen het 3 dubbele als dat jij doet dus laat ons maar lekker doen. Ik heb ze uitgenodig om morgen met mij mee op Outreach te gaan. Dan ga ik met hun uber luxe dure wagen (ik heb er geen verstand van, ik weet alleen dat ie duur is) door de arme klei hutjes rijden en zien ze het echte leven van Kenia. Geen dure clubs.

Daarnaast is er heel veel visite. Marike is mijn beste vriendin geworden. Zij is de vrouw die hier zit vanwege adoptie. Ze is 22 jaar ouder dan ik maar op 13 december jarig. Op de zelfde tijd geboren en vliegt hopelijk op de zelfde dag weer terug als ik. Tja we hebben qua karakter toch wel eng veel gemeen. Vorige week heb ik heel de week opgetrokken met een man en zijn dochter die hier een week waren en mij de vaak mee uit eten namen. Jeejte, ik had vorige week toch een avond. Eerst ben ik door hun uitgenodigd om mee uit eten te gaan naar een zwaar duur buffet en daarna ben ik om 11 uur op mijn scooter gestapt op met de Chinezen te zuipen. Nou ik zeg je deze; toen voelde ik mij toch echt wel een golddigger hoor. Ach, you only life once en als er nu mensen zijn die veeeeeel meer geld hebben dan ik en mijn gezeldschap op prijs stellen, waarom niet dan? Fester zijn familie die uit 5 bestaat zijn deze week aangekomen dus buitenom de Kenianen heb ik genoeg aanspraak. Eigenlijk vind ik het zwaar saai om er over te praten dus ik ga er gelijk mee stoppen. Ik wil jullie gewoon even een indruk geven over het leven naast Kenia.

Soms heb ik het hier te druk. Sommige mensen vragen mij wat ik precies doe. Ik zeg dat altijd maar; Een beetje interesant doen. Ik schilder hier en daar een beetje, ik moet voor dit een paar fotos maken of voor dat, ik heb af en toe is een afspraak, ik maak met de een en andere een praatje, ik rijd me suf op mij scooter, ik zit al over de 1000 km, ik ben bezig met het guesthouse, ik heb contact met de visite en ik bel me kapot. Niet om af te spreken wat over 2 dagen plaats gaat vinden maar meestel over dingen die niet plaats hebben gevonden.

Vorige week had ik er even genoeg van en besloot weg te gaan. Heel toevallig moesten 40 meisjes van het weeshuis net die week mee doen aan een zang wedstijd 5 uur rijden boven Nairobi. Ze zaten in de finale van het officale muziek festival. Een Muzungu valt altijd wel in de smaak bij dat soort gelegenheden dus ik mocht mee.De winnende school zou mogen zingen voor de president. We gingen niet met een mooie luxe bus maar met een gamele schoolbus. Als ik mijn benen optrok had ik genoeg zitplek. Het budget voor dit uitje was minimaal. Dat hield in dat we zouden slapen in de bus, geen lunch, 1 tjapatie als ontbijt en laat avond eten. Als ik wist waar ik aan was begonnen was ik niet mee gegaan maar ik heb het toch gedaan en vergeet het nooit meer. Van de 72 uur dat ik uit Malindi was hebben we ons 12 uur buiten de bus bevonden. Ik had spierpijn zo erg in mijn rug. De meisjes hoorde je niet klagen dus ik deed het ook niet. Ze zagen er mooi uit op het moment dat ze moesten optreden. Er waren er duizende mensen maar geen enkele muzungu op mij na. De meisjes waren trots dat ze mij mee hadden. Dat was toch wel stoer. Voor hun optreden dacht ik; laat ik eens gek doen. Ik toverde mijn dure Chanel luchtje ter waarde van 65 euro uit mijn tas en iedereen mocht een spraytje hebben. De eerste gooide haar armen de lucht in zodat ik het onder haar oksel kon spuiten. Toen ik ze had uitgelegd dat ik het in hun hals ging doen begonnen ze het vervolgens met hun handpalm uit te smeren. Ook dat was fout. Bij meisje 10 ging het goed. Als er iemand het verkeerd deed door haar handen omhoog te doen of daar het met haar handen uit te wrijven werd ze hard afgestraft door haar vriendinnen. Om die meisjes vol trots op stage te zien lopen, heerlijk ruikend naar Chanel was mij veel meer waard dan die 65 euro. Het flesje is overigs bijna leeg.

Mijn verhaal word al weer veel te lang voor iemand die niet reist. Ik kan nog zoveel meer vertellen. Wist je dat je ook voor de lokale bevoliking hoeren hebt. Die kosten 1,50. Ik wist niet wat ik hoorde. Welke vrouw doet het nu voor 1,50 op een vies matras. Sommige mensen hebben helemaal geen matras. Ach Jolien, daar moet je niet veel van voorstellen hoor. Je mag ze niet langer gebruiken dan 5 minunten. Ik leer een beetje begrijpen dat romatiek niet voorkomt bij de armere mensen. Ook sex zonder hoer gaat er niet echt liefdevol aan toe. Ik leer iedere dag van dit soort rare dingen. Het is ontzettend leuk om een land te leren kennen op de manier zoals ik het doe. Niet als een toerist maar als een vriend van de bevolking.

Ik hoop dat het ook allemaal goed met jullie gaat. Ik heb niet veel contact met jullie en dat is soms een beetje jammer. Ik heb het gewoon veel te druk met doen alsof ik het druk heb. Als jullie wat leuks te vertellen hebben moeten jullie niet vergeten het mij te mailen hoor. Ik heb overigens ook alle fotos van mijn Blog af gegooid. Als ik op google Jolien Bos in typte werd ik niet echt blij.

Reacties

Reacties

mama

Hoi lieve Jolien,
We (de filmmeisjes) hebben net gekeken naar the white masai. Marga en ik hebben besloten om gewoon met Cor en papa mee terug te gaan naar Nederland. Het was een bizarre film.
Papa en ik hebben inmiddels ook onze prikken gehad!
Xxxxxxxmama

Tante Monique

Weer een heel verhaal om te lezen maar je schrijft zo mooi dat ik het jammer vind wannneer het klaar is.
Geniet van je onbezorgde tijd want er komt weer een tijd dat je je aan de westerse regeltjes zal moeten gaan houden.
Dikke x

Jasper

Hee jo!
Super! Laat je maar lekker verwennen door die chinezen!
Geniet nog van de tijd die je hebt! En dat wachten, gewoon plezier er maar van maken! Xxxx

heleen

Ha Jolien
Net las ik de berichten van Frans die in Tibet zit, en daarna die van jou in Kenia. Van jullie alle twee lees ik dat je op een plek bent waar je gewoon blij kunt zijn. Ben je er ook achter waar die blijheid nou precies vandaan komt? Het heeft natuurlijk uiteindelijk toch gewoon met jezelf te maken. Tank jezelf maar weer vol daar en leuk dat we mee mogen genieten van het leven daar.

de Oostenrijkse familie Starreveld

Hoi lieve jolien. Daar zitten we op de veranda in Oostenrihk. je kan er mismischien wel een bedenking bij maken, we hebben genoten van jeverhaal:) liefs xxx ilse en de rest

oma Betty

Lieve Jolien,
Fijn dat je het zo naar je zin hebt en ik vind dat je daar best veel beleeft. Nieuwtje: ik heb nu ook SKYPE!!!!! kunnen we lekker kletsen. Ik stuur gauw weer een mail.
Dag lieverd, dikke kus van OMA (HVJ_

Maaike

Hey Jo!
Je mag vaker zulke verhalen schrijven. Ik wil het leven van de inwoners van Kenia via jou en wel leren kennen:P
xx Maaike

mama

Drinken en roken????

Takkehout

Ben benieuwd wat Wout van je ervaringen met Chinezen vindt. Maar idd gemeen hé dat moeders mij niet mee naar Kenia wilde, vast angst dat ik net zo'n fanaat wordt als jou en niet meer terug naar Nederland wil:)Hmm je wil wat leuks horen, nou gezien je visum toch afloopt bewaar ik al de leuke activiteiten tot je terug bent, heb je een reden om hier te blijven en verveel ik me tot die tijd wel dood, is je moeder ook blij met me:) Tabeeehjjj Oh en plaats is een foto van jou en 1 van die intelligente mannen!

S. Kort

Morgen kom ik met een lang bericht, nu gaat dat nog ff niet!

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd

S. Kort

Je schrijft weer strakke verhalen... kan er weer enorm van genieten!

Ik neem aan dat je al contact hebt opgenomen met een rijlesschool om als instructeur te fungeren. Zo ff 1000 km op de brommer, of zoals je tante zegt: Motor, aangezien die alles hard vindt gaan boven de 30

En als al die mensen in Kenia een telefoon met camera hebben, dan neem ik aan dat jij daar als muzungu enorm vaak opstaat

Is er ondertussen ookal een Wall of Fame met een muurschildering van jouw met je naam..?

Kun je buitenom het gezuip met de chino's trouwens niet wat contacten leggen om de economische handelsbetrekkingen te verbeteren tussen China en Vlissingen/Souburg? ;)


Volgens mij is het onzin niveau weer bereikt, ik ga een potje trainen en kijken of er daarna nog een flesje kan worden gedronken!

Hoe heet het bier in Kenia trouwens, of heb ik daar tijdens het lezen van 100 verhalen, overheen gelezen? Zou kunnen hoor, ben namelijk geen dagboek.

Ik zag je Sjoerd laatst nog, ziet er tevreden en zo goed als gelukkig uit, dus maak je niet druk ;).



Nou Jolien,

Tot het volgende verhaal

Kus

S. Kort

... het is natuurlijk wel jouw Sjoerd, maar die 'je' hoort er eigenlijk niet te staan. Typfout!

S. Kort

En wie komt er nu dan met een COMBOOOO-BREAKER..?!

mimi roelse

Hoi Jolien
weer leuke verhalen en inderdaad de dagen vliegen om en voor je het weet is het weer december geniet ervan.

nonna

ha die Jolien, wat een pracht verhaal, en wat geniet je. wat lees ik drinken en roken???? dat doe je toch alleen in de avonddienst bij Fokus???? wat gaat de tijd snel en ja ik kan me voorstellen dat je het naar je zin hebt. Geen verplichtingen enzo. dat zal wel tegenvallen als je hier weer bent. Altijd maar weer op tijd en al die verplichtingen. jemig, wat heb je veel plezier van je scooter, of is het een motor??? wat is eigenlijk tjapatie??? klinkt een beetje op siabatha hahahah. hier alles goed en lieverd laat je maar heerlijk verwennen door je chineze vrienden. enne niet verliefd worden daar want als ze daar geen romantiek kennen, en niet liefdevol heb je er niets aan. Nog 4 weken heb ik vakantie. heerlijk uitrusten van het harde werken hahahha. hier alles goed. ik hoop je in december weer te zien. wil nog een weekje wintersporten. jolien geniet heerlijk verder en ik kijk uit naar je volgend stukje. liefs uit middelburg xxx

Liek

Beter laat als nooit zullen we maar zeggen. Ik lees je blog nu pas ivm vakantie en start van stage waar ik het natuurlijk ongelofelijk druk mee heb hahaa. Vorig jaar zat ik in Ghana en geloof me dat was toch een stuk relaxter Jo! Jij weet er alles van. Nu moet ik om half 8 beginnen en word er verwacht dat je er wel om 5 voor half 8 ben. Ik Ghana kon ik dat lekker een beetje zelf beslissen. Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt. Kan geloven dat je tijd vliegt maar dat vind ik niet zo erg hoor. Des te sneller kunnen wij weer eens een drankje doen ahaha. xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!