Blessed Generation

Mijn bijzondere bezoek

Op 3 oktober was het zover. Ik kon eindelijk mijn bijzondere bezoekgaan ophalen.
Intussen sliep ik al 2 weken met twee ontzettend leukemeisjes uit Nederland in het guesthouse dus ik vond het een beetjejammer om hun achter te laten.
Ze zouden weg zijn als ik terug zoukomen. Helaas, maar een mens kan niet alles hebben. Ik heb om 7 uur denachtbus gepakt richting Nairobi. Om 8 uur ben ik in slaap gevallen en
om half 7 in de ochtend werd ik wakker gemaakt omdat we in het centrumvan Nairobi stonden. Gelukkig was het licht. Dus... daar stond ik metmijn weekend tas.
Intussen heb ik al wat kennis van Kenia opgedaan en ik ken de menseneen beetje.
Vriendelijk vroeg ik een meneer de weg naar het busje(mathatu) die naar Ruiru ging. Hij heeft 10 minuten met mij meegelopen en heeft mij bij het busje gezet. De bus werd dicht gegooidtoen hij vol zat en de reagge muziek werd om 7 uur in de ochtend weerhard aangezet. Om half 8 stapte ik langs de snelweg uit. Ik wist datik over een kledingmarkt moest lopen, naar het kleine centrum en daareen motorman moest aanhouden. Die bracht mij weer naar het weeshuis.De totale kosten van dit tripje kosten mij 1,70 euro. Als ik het metde taxi zou doen was het 40 euro geweest. Op momenten zoals deze benik trots op mijzelf.

Ik heb een dagje rond gehangen met de kinderen in Ruiru en heb mijnouwe vriend Jimmy eindelijk weer ontmoet. Het was leuk en het waslekker om even uit Malindi te zijn. De volgende dag ben ik met Jimmynaar Nairobi gegaan. Samen hebben we lekker geluncht en ik heb gedachtaan mijn belangrijke visite die nu in het vliegtuig stapte. Ik wilgeen onbelangrijke dingen vermelden maar even in het kort heb ik Jimmyomgeruild voor Tim. Mijn andere vriend. Tim heeft mij naar zijn huisgebracht nadat Jimmy weer terug naar Ruiru ging. Samen met Tim hebik de hele nacht gewacht; Films gekeken, boodschappen gedaan engekletst. Om 4 uur in de nacht zijn we naar het vliegveld gereden.
Daar zag ik 4 superwitte mzungus staan. Papa, mama, Cor en Marga. Ikkon wel janken zo blij was ik. Het was zo bijzonder. In het pikkedonkerzijn we terug naar Ruiru gereden. Het was 5 uur toen we daaraankwamen. Mijn bijzondere visite wou gelijk slapen na zo’n langevlucht. Mij lukte het niet zo heel erg goed. Ik vond het zo bijzonderdat die 4 mensen samen met mij in het guesthouse van Ruiru lagen.
Op zondag heb ik ze kennis laten maken met het weeshuis in Ruiru.Trouwens ook met het dorpje Ruiru. Jimmy was nog steeds aanwezig en ikheb hem uitgenodigd om mee naar Malindi te gaan. Het was een rustigeen relaxte dag voor mij. Voor de rest was het volgens mij nogal heftigom zo ineens in een weeshuis te staan vol zwarte kinderen zonder papaen mama. Niemand had er trouwens een probleem mee dat ik er wel 2 had.Ze vonden het allemaal erg interessant. Tegen de avond zijn we vroegnaar bed gegaan. Om 7 uur in de ochtend moesten we namelijk weerparaat staan. Dan zou Tim ons op komen halen. We gingen op Safari.
En we stonden paraat om 7 uur. Mijn ogen zaten nog half dicht.Waarschijnlijk ook doordat ik de nacht ervoor helemaal niet geslapenhad. Maar het was zo leuk. Ik voelde mij zo’n bofkont. Iedere keerdacht ik weer; Wat bijzonder dat ik mijn bijzondere gasten heb. MetTim, papa, mama, Cor en Marga tukte we richting de Masai Mara. Hetberoemdste safari park in Kenia. Ik denk eigenlijk wel het beroemdste inheel Afrika.

Onderweg maakte we een stop om mijn vriend Dennis te ontmoeten. Dennisis mijn bewaker in het guesthouse en had 2 weken vakantie. Daarom ginghij terug naar zijn familie. We hadden met hem afgesproken langs dekant van de weg. Daar stond mijn bewaker met zijn kostuum aan. Kostuummag je het natuurlijk eigenlijk niet noemen. Hij stond daar in zijnMasai gewaad en had zijn moeder en 2 schoonzussen meegenomen. Zehadden cadeaus voor ons en wij hadden Ugali voor ze gekocht. Dat is ergvies eten wat ze hier volop koken. Daarnaast hebben we ook een grotefotoshoot gehouden die ik later aan Dennis zou kunnen geven wanneer
hij weer terug naar Malindi zou komen. Na ongeveer 20 minuten zijn weweer verder gegaan want we hadden nog een druk programma voor de boeg.
De asfaltweg was intussen opgehouden en we reden over de keien tussende koeien, geiten en masai dorpen door. Rond lunchtijd kwamen we aan inons tentencamp, lodge, hotel, whatever. Het zag er prachtig en luxeuit. In deze maanden had ik nog niet zoveel luxe gezien als ik nukreeg, heerlijk! Na de lunch zijn we een masai dorp gaan bezoeken.Boeiend maar ik weet zeker dat wij niet de eerste mzungus waren die zezagen. Het is in ieder geval een goede business om elke mzungu eentientje te laten betalen om hun huis te laten zien.Aan het eind van de middag en de dag erna zijn we door het parkgereden. Leeuwen, olifanten, giraffen, zebra’s, nijlpaarden en noemmaar op hebben we gezien. De enige 3 die we niet gezien hebben warende cheeta, luipaard en neushoorn. Toen ik naast Tim zat, vroeg ik ofhet mogelijk was om een muziekje aan te zetten. Tim vond van niet. Hijvertelde mij dat mijn ouders en Cor en Marga meer van praten hielden.Het was geen moment stil in dat busje. Ik heb echt genoten. Ik hebmeer genoten van mijn visite dan van de olifanten. Al moet ik zeggendat ik die ook heel bijzonder vond. Nadat we de Masai Mara gezienhadden en 2 nachten in ons tentencamp, logde, hotel, whatever haddengeslapen, gingen we verder de toerist uithangen.
Hop naar Hells gate.Ik heb Hells gate vorig jaar ook bezocht. Dwars door Afrika zit een
grote scheur in de aarde. De moet ontstaan zijn tijdens hetdinosaurus tijdperk. Hells gate is een mooie plek om dit te zien. Opgehuurde fietsen zijn we heel erg sportief door de kloof heen
gefietst. Ik vond het prachtig. Je fietst langs zebra’s en je zietadelaars langs de rotsen vliegen. Daarnaast hebben we ook nog even eenprijzig boottochtje gemaakt om nijlpaarden en flamingo’s te kunnenzien. OO, wat hadden we een druk programma maar ik denk dat we
allemaal genoten hebben. Halverwege de middag zijn we terug geredennaar Nairobi. Daar hebben we een afscheidsetentje samen met Timgedaan. Hij heeft ons in een hotel gegooid en toen waren we aan onslot overgelaten. Spannend. Naja, eigenlijk niet heel erg. De volgendeochtend gingen we namelijk met de bus naar Malindi. We hadden Jimmy
met ons mee maar ook mijn vriendin Marike en haar zoon Derick zaten inde bus. Zo spannend was het dus allemaal niet. Het was eigenlijk heelerg gezellig.De hele dag hebben we in de bus gezeten. In Mombasa hebben we ongeveer3 uur in de file gestaan. Daarna moesten we nog 2 uur rijden voor we inMalindi aankwamen. Het was 9 uur in de avond. Ik had Malindi nog nooitzo gezien. Helemaal overstroomd. Overal lag water en het regendepijpenstelen. Net op de dag dat mijn bijzonder bezoek komt, moet hetzo hard regenen. Helaas was het ons niet gegund want de volgende dagheeft het ook geregend. Ik heb het nog nooit zo hard zien regenenhier. Ik dacht dat het alleen in Nederland mogelijk was. Ik kon weljanken en vroeg mij sterk af wanneer de ellende ging stoppen.
Gelukkig scheen de volgende dag de prachtige Afrikaanse zon. Hetgenieten kon beginnen. Mijn bijzondere bezoek kwam helemaal hier naartoe voor een vakantie dus ze zaten op een plek waar ze ook vakantiekonden houden. In principe konden ze vanaf het balkon in het zwembadspringen en iedere ochtend hadden ze heerlijk ontbijt. Ik denk dat zehet goed vonden. Ze hebben de toerist uitgehangen. Ze zijn wezensnorkelen en natuur wezen bekijken. Ze hebben in het zwembadgezwommen en in de zee. Ze hebben geleerd dat beachboys op zich bestaardig kunnen zijn en dat werkelijk iedereen op je geld uit is.
Zezijn ook naar het weeshuis geweest en op outreach geweest. Ze hebbenhet echte Kenia ook kunnen zien. Mensen die weten wat honger is. Dieweleens 3 dagen niet hebben gegeten of die met een euro per dag rondmoeten komen. Ik heb ze meegenomen op mijn scooter. Zelfs Marga heefter een stukje op gereden. We zijn ook iedere avond uit eten geweest.
Werkelijk iedere avond. Ik denk dat we erg intens hebben genoten dieweek. Allebei de weken trouwens.
Helaas komt aan alle goede dingen eeneinde . Zo heb ik ook afscheid moeten nemen van mijn bijzondere bezoek.Ik heb staan huilen en janken. Ik denk dat ik gewoon erg sentimenteel
was. Ik zie ze weer snel.

Nog even wil ik kwijt dat Miriam in het weeshuis woont. Ze is tevondeling gelegd met een hazenlip. Er zijn al vele operaties aan voorafgegaan om haar gezicht een beetje te fatsoeneren. Nog steeds groeiter wel eens een tand in het midden van haar gehemelte. Vorige weekmoest ze naar Mombasa om er 2 te laten trekken. De kosten waren 70euro. Ik wil Sjaak en Suzan, Martine en Oma heel erg bedanken. Ik hebnog geld van andere mensen gekregen maar dat ga ik ook nog heel goedbesteden voor ik weg ben. Dat komt goed.
Hele dikke kus uit een benauwd Kenia!


Reacties

Reacties

Rauzer@zeelandnet.nl

Dag lieve jollien
Je ouders hebben het heel leuk gehad hè ,en vonden het prachtig .ik ga de fotos nog een keer bekijken het gaat voor jou ook al opschietenen dan zien we je weer wel veel liefs lianne en tot gauw xxxx

oma Betty

Hallo Lieve Jolien, wat leuk om op een koude maandagmorgen verrast te worden met een nieuw verhaal.
Ik had natuurlijk al veel gehoord maar het was ook dit keer weer heel leuk geschreven.
Ik was blij dat je het tandenverhaal schreef want toen ik dier foto kreeg snapte ik er niet veel van. Goed gedaan hoor.

kus van OMA (HVJ)

ilse schot

Hoi Jolientje,

Wat een heerlijk bezoek en wat speciaal om je dochter in haar land te mogen bezoeken. Ik had je ook graag bezocht maar heb pas vakantie in januari en dan ben je weer terug. Wie weet krijg ik ook een keer de kans, maar zal nooit zo speciaal zijn als je eigen ouders.
Ben trots op je, vertel tegen iedereen over jou en je mooie verhalen.
Tot heel snel hopelijk, dikke kus Ilse

Stijn

Hee Jolien,

Ik heb vrijdag op zaterdag 15 uur in de bus gezeten, geen oog dichtgedaan. Je mag me dus wel is even gaan uitleggen hoe je zo veel kan slapen in de bus.
Ik heb natuurlijk al veel van papa en mama gehoord.
Erg jammer dat ik er niet bij was. Lijkt me geweldig om zo'n safari te doen, maarja ik moet ook naar het vrouwtje toe he.
Ik zie je over 5 weken!

xx

Maaike

Hey Jo!
Wat leuk dat je weer een verhaal hebt. Je ouders hebben al kort iets verteld over de reis, maar binnenkort wil ik ook zeker de foto's zien. Nog een paar weekjes en dan ben je weer thuis! Geniet er nog maar even van, want hier is het weer rotweer! xx

Die andere dochter

Wauw wat een mooi verhaal, en wat voelt het 'warm' om je zo lief over je ouders en natuurlijk die van mij te zien schrijven! Goed dat je zo genoten hebt en probeer dat nog even vast te houden! Time flies! Tot ziens in Nederland waar het dan koud is maar weet je wat dan.... heel veel chocolade, wijn en lekker kletsen... gaan we doen!

Tante Monique

De mooie verhalen zijn al verteld door papa en mama. Geniet nog van de voorlopig laatste weken in Afrika.
xxx

Elke

Lieve Jo! Super van je bijzondere bezoek. Het lijkt mij ook een hele bijzondere ervaring om jou familie de plaats te laten zien die zoveel voor jou betekend.
Wanneer kom je nu precies terug??
xx Elke

Liek

Lieve Jo!! Wat een mooi verhaal weer. Volgens je ouders ben je gewoon een blanke negerin die zich als een vis in het water voelt daar! Geniet ervan! Voor je het weet sta je over een paar weken in de sneeuw. Ik tel de weken af!!

Liefs

Mmi Roelse

Hoi Jolien
Heb je ouders even gesproken en wat bijzonder om je ouders al het moois wat jij daar beleefd samen te zien en beleven ze hadden mooie verhalen inderdaad een blanke negerin in afrika heel bijzonder je komt in dec weer naar huis had ik begrepen geniet nog van alles wat op je pad komt hier regent het met bakken uit de lucht zie je gauw in de reggestraat groetjes van Ons

Piroschka

Hoi Jolien, wat een prachtige verhalen over wat je meemaakt en doet onder de Afrikaanse zon.Was heel fijn om je ouders bij je te hebben he?Nog even en je bent weer terug in het koude Ned. maar dat heeft ook zijn charmes. Nog heel veel plezier en genieten de laatste weken, we zien je gauw.Liefs xx

Eline Minneboo

Lieve Jolien,

We willen een lienie reunie plannen - maar je bent van facebook en nu kunnen we je niet bereiken!! Hopelijk lees je dit en gaan we snel weer afspreken!! XX lien & lien

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!