Blessed Generation

Bier, Wiskey, Wiet

Zondag 30 oktober was het, toen ik in mijn eentje Laos binnen trad. Lichtelijk nerveus was ik om de grens over te gaan. Ik had geen dollers, geen pinpas en geen telefoon. Alleen Thai geld. Daarnaast zat ik in een bus met ongeveer 40 andere locals en was ook ligt gepikeerd of hun niet weg zouden rijden zonder mij. Gelukkig maakte ik mij druk om helemaal niks. Ik kon zonder problemen een Visum kopen en de buschaffeur hield mij goed in de gaten om mij niet uit het oog te verliezen. Eindelijk, ik was in mijn beloofde land.

Vienttiane is de hoofdstad van Laos en ligt 2 km boven de grens overgang. Laos is sinds 1990 open voor toerisme dus de culuur is nog erg sterk. Naast al deze mooigheid is Laos het land dat het zwaarst getroffen in door bombarnementen in de geschiedenis. Van alle landen uit de hele wereld. Jaarlijks sterven er nog heel veel mensen hier omdat ze op een nog niet ge-explodeerde bom gaan staan. Ook is dit een streng boedistisch land en werkelijk overal vind je tempels met goude daken en ze je oranje gewaden op straat lopen. Ik denk dat Laos in mijn top 3 staat van: landen die ik wil bezoeken en het meest interesse wekken. Ik was benieuwd.

Door Vientienne heb ik een beetje alleen rond gelopen en de sfeer geproefd. Het was een prachtige stad maar er liepen meer toeristen als locals rond. Dat vond ik ontzettend raar want dat had ik toch echt niet verwacht. Ondanks al die toeriste had Laos al een bijzonder plekje gekregen bij mij. Ik ben rond half 12 naar bed gegaan en naast mij sliep een meisje uit Engeland met de naam Jessica.

Jessica nodigde mij uit om de volgende dag met haar en haar vriend Mike te gaan fietsen door de stad. Jessica en Mike kende elkaar al 2 dagen dus dat was al een vrij hechte vriendschap (als je hier 2 dagen met iemand trekt is dat echt lang) Gelukkig paste ik makkelijk ertussen en hebben mooie tempels bezocht, lekker gegeten en zijn ook nog even naar het zwembad geweest. In de avond moesten we naar de stad want het was natuurlijk Halloween. Ontzettend gezellig maar ik kwam er achter dat Mike en Jessica wel echt hard waren, in feesten. We zijn tot een uur of 4 en ik was behoorlijk moe.

De volgende dag vertrokken we met zijn 3e naar Vieng Vang. Als je dit op google opzoekt zie je prachtige natuur. Het was er zo ontzettend mooi. Maar Vieng Vang is om een andere reden beroemd. Het zuipen. Je hebt hier een rivier (de beroemde Menkong) waar je in mee kan gaan door in een autoband te zitten. Langs de rivier hebben ze alleen van die zuipstallen geplaatst. De happing begind om 12 uur in de middag en het is de bedoeling dat je om 3 uur zo lam als ik weet niet wat bent. Naja goed, ik kwam om 8 uur in de avond met Mike en Jessica aan en wat konden we doen? Zuipen dan maar.Op alle menu kaarten stond achteringWiet kaarten en paddestoelen kaarten.Ook kon je in ieder restaurant Opium kopen en heb ik in de dagen dat ik er was geen toerist gezien. Tijdens onze kroegentocht ontmoeten 3 andere mensen waarvan Pim er een was. Pim kwam ook uit Nederland. Aangezien ik al 2 weken geen Nederlander had gezien en hij ook niet waren we door het dolle heen. Het was moelijk om met engels gezeldschap Nederlands te praten, dus praten we maar gewoon engels. Ik had dat nooit kunnen geloven. Dat ik ervoor zou kiezen om engels te praten omdat het makkelijker was als Nederlands. Het was een ontzettend geslaagde avond/nacht maar de volgende dag moesten we weer klaar staan om, om 12 uur te gaan; Tuben!

Ik had zoveel mooie dingen bij Laos verwacht. Ook andere toeristen.Van die mensen met harembroeken aan en ongewassen haren of baarden. Maar ik had never gedacht dat ik midden in de bergen tussen een soort van O,O cherso volk terecht zou komen. Ik had veel vrienden dus ik vond het wel gezellig maar sommige mensen blijven hier 2 weken. Sorry hoor, maar dan weet ik echt niet wat je eigenlijk in Laos aan het doen bent. De mensen waren zo ontzettend ordinair. Ik heb het 3 dagen en avonden vol gehouden toen ik voelde dat ik mijn lichaam goed aan het vergiftige was. Een emmertje wiskey-cola was 1 euro en een biertje 1,50. Ik besloot om naar Luang Prebang te gaan. Zoals Walter en Marleen zeggen; het meest romantiche stadje ter wereld. Pim de nederlander en Jesscia, die liefde engelse die ik ken gingen mee. Mike was iedere avond helemaal weg en bleef daar ook hangen omdat hij het tuben zo geweldig vond.

Luang Prebang was prachtig. Zo mooi en zo schattig. Het is het zeker waard om even op google te bekijken. Tot nu toe gaan Pim en Jessica nog steeds iedere avond uit. Ik ga niet meer mee. Ik vind het leuk om af en toe een laten avond te maken maar om mij overdag klote te voelen omdat ik mezelf iedere avond met bier moet gooien omdat ik het dan gezelliger heb vind ik niet nodig. Gevolg is dus dat ik alleen naar bed ga en alleen opsta. Das niet handig als je een kamer met zn 3e deelt en maar 1 sleutel heb. Ik heb het allemaal wel een beetje gehad met 'gezellig' doen. Ik ga kijken of ik morgen met een trekking mee kan gaan. Dan ga je met een groep de natuur in en slaap daar dan een nachtje. Ik moet even naar de prijs kijken. Ik weet ook niet zeker of ik het doe maar tot nu toe heb ik alleen nog maar ordinair drinkende toeristen gezien. Ik wil nu wel het echte Laos proeven. Het land is prachtig en zeer boeied, ik moet hel alleen nog even vinden.

Reacties

Reacties

mimi roelse

Hoi Jolien

Ik begrijp je volkomen even is het leuk maar wat van de stad zien is meer wat je wilt als ik het zo hoort en overdag laveloos liggen is zonde toch meid zet je tocht voort zoals jij het wilt maar alles moet je mee hebben gemaakt toch? groetjes mimi roelse

Broeder Bos II

Heeeehe Jolien,

Lekker bezig hoor, zuipen in cherso.

Na heel goed leren afgelopen weken voor m'n tentamens, was ik uiteindelijk gedoemd om te falen. Dit houd in dat ik moet herkansen eind januari (sad face). Ik kwam er wel laatst achter dat ik een week eerder vrij bij in de kerst vakantie dan verwacht. Ik probeer dus alsnog met kerst en oud & nieuw te komen, en anders is het zeer en zeer spijtig, maar dan kan ik toch geen gaatje vinden om voorbij te komen. Amai, laten we op het beste hopen. Jij bent zo te lezen sowieso lekker bezig nu. Hoop je snel weer een keer te spreken!

Hugs & Love,

Stijn

Bert en Marieke

We gaan de caravan maar verkopen denk ik, dat Laos lijkt mij wel wat. Wel een wijs besluit van je om iets meer te zien dan de bodem van de whiskey emmer. Have Fun !!!

Sjimmie

Haha... ik ga zo maar eens googlen, maar klinkt geweldig..., niets mis met zo'n land, zeker niet als je weinig toeristen ziet!

Maar de vraag is..., was 1 van deze zuip dagen op een gekke woensdag..? ;)

mama

Zo, je nieuwe bankpas komt richting jou. Naar Vietnam wel te verstaan. Ik ben benieuwd of het goed aankomt. Je mailde gisteren dat je een paar dagen op trekking gaat. Ik ben erg benieuwd naar je nieuwe avontuur. Zet je snel een paar nieuwe foto's erop? Ik zal je ook nog wat foto's van mijn nieuwe kamer sturen. Dikke kus weer xxxx

Elke

Wauw Jolientje klinkt weer geweldig allemaal! Dat wereldje van de backpackers lijkt me ook wel interessant. Ik heb hier echt een geweldig boek over backpackers die naar India gaan en het is er nog al sarcastisch over je moet het echt lezen als je terug komt!
Nog heel veel plezier en Vietnam je volgende reisbestemming echt geweldig!!!
xxx

oma Betty

Lieve Jolien

Momenteel ben ik bij papa en Mama. We hebben de uitnodigingen gemaakt en volgens mij zijn ze wel leuk geworden. Fijn he dat mama aangenomen is.
Ik vond het fijn om vanmiddag met je te skypen. Na bijna 4 maanden heb ik je weer gezien. Dadelijk gaan we naar Menno's verjaardag. (HVJ) kus oma

Viefke

Weer een lekker positieve draai Jo! Heerlijk om te lezen :)
Het klinkt alsof je je daar wel even had gevonden. Vind het slim van je dat je niet blijft zuipen. Dat is wel leuk voor eventjes, maar elke dag met een gare kop ontdek je de wereld niet altijd op z'n best denk ik.
Ik zou het leuk vinden om te lezen dat je de natuur in bent getrokken. Ik ga nu je volgende verhaal lezen, want ik loop een beetje achter met deze openbare verhalen ;)
xxxxxxxxx

Annelieke

Lieve Jo!!
Hoe is het?
Ik ben weer terug in het kikkerlandje en zweef nog een beetje tussen Ghana en Nederland in. Kan me draai hier nog niet echt vinden. Heb nog geen tijd gehad om je verhalen te lezen maar ben blij dat ik je nu weer kan volgen! Met je verjaardag hebben Wout en ik je een aantal keer geprobeerd te bellen maar het nummer wat we hadden gekregen werkte op de een of andere manier niet. Weet wel dat we aan je hebben gedacht! En natuurlijk ook met oud en nieuw waren mijn gedachten bij jou want vorig jaar hebben we het samen gevierd! Jolien ik zal blij zijn als ik je weer kan volgen! En als je weer terug bent zodat we samen heerlijk kunnen bij kletsen en onze avonturen kunnen delen! Nou liefke tot mailss! Hele dikke kusss Acy hahaha;)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!