Blessed Generation

Happy lonely birthday

Tja, ik heb Cambodja toch best heftig ervaren. Phom Phen was de eerste stad tijdens mijn trip waarin ik mij totaal niet prettig voelde om 's avonds over straat te lopen. Ook al wist je niet veel van hun ellende, 's avonds voelde je de ellende duidelijk hangen. Het was goed om er te zijn. Je kunt niet altijd rond lopen op nacht markten die voor de toeristen zijn ingericht natuurlijk. Na twee dagen besloten Eline en ik om onze reis voor te zetten naar Siem Riep met zijn beroemde Ankor temples.

Met Eline kan ik het prima vinden. Normaal ben ik vrij snel verveeld in mensen of heb ik weer zin in nieuwe gezichten maar dit keer niet. We hadden het super gezellig samen. Wat het afscheid dan ook weer moeilijk maakt. Maar dat afscheid liet nog even op zich wachten, We hadden een 3 daagse ticket geboekt. 3 dagen tempels kijken voor 40 doller. Ik was blij dat ik het gedaan had. Het was mischien was lang maar 1 dag was zeker te kort geweest. Prachtig!! Stond eerst de dom van Milaan boven aan mijn lijst van mooiste-bouw-werk-dat-ik-ooit-gezien-heb, nu word die hard van zijn troon afgegooid. De tempels van Ankor waren adembenemend. Ik ben zelfs zo gemotiveerd geweest om een keer om 5 uur in de ochtend uit mijn bed te komen om naar de zons opgang te kijken. Het hele stadje Siem Riep was ingericht voor de 1000 toeristen die er iedere dag zijn. avond markten, restaurants, winkeltjes. Ja, erg leuk allemaal. Helaas ook ontzettend veel bedelaars zonder armen en/of benen dankzij de landmijnen die de rode Kmher geplaats heeft. Ook zo veel kleine kinderen bij wie je boeken/kettings/rozen/whatever moet kopen. Om 3 uur snachts lopen ze nog over straat of staan ze te dansen voor de discotheken om hun produten beter te laten verkopen.

Eigenlijk viel het land qua schoonheid best tegen. Er waren heel erg weinig tempels omdat die allemaal vernield zijn. Binnen een week heb je een goede indruk van het land. Ik ben blij dat de Ankor tempels daar zijn, want voor de rest heeft een toerist daar vrij weinig te zoeken. Wij gingen weer pleiten met zijn tweeen. Er waren namelijk nog maar twee dagen dat ik 22 was en dan moest ik mijn verjaardag vieren. Afgezien van het feit dat ik ontzettend veel mensen tegen kom, is er eigenlijk geen nieuw member in de club van Eline en mij gekomen. Dus zijn we ook weer met zn 2e richting Thailand gegaan. Bangkok. Om daar mijn 23e verjaardag te vieren.

Bangkok was geweldig. In alle opzichten. De koning was 5 december jarig geweest, dus er hingen nog meer portretten van hem door de stad dan de eerste keer dat ik daar was. Het is een drukke maar zo relaxte stad. De taxi kost bijna niks en ze doen het nog eerlijk ook. Wij zijn naar de toeristen/backpakkers area gegaan om ons daar neer te planten. Lach wekkend gewoon, de mensen die daar rond hangen. sowiso is mijn aanzien naar de 'backpacker' niet zo heel hoog meer maar nu is hij helemaal verdwenen. De 'backpakker' moet namelijk aan spesiale eisen voldoen he. En voor deze types is alles te krijgen. Bangkok weet en heeft alles op het gebiedvan de laatse mode voor de backpakker. Overal kan je harembroeken kopen. Van de a-sexuele broeken tot op je knieen. Op elke straat hoek kan je dreadlocks zetten. Echt of nep? maakt niet uit. Op elke straat hoek kan je nieuwe muziek op je Ipod zetten. Alleen ipod, niks anders hoor. Ik heb in totaal wel 400000 verschillende shirts met 'toffe' teksten gezien. Tunnels voor in je oren zijn ook overal te koop. Leren tasjes zijn helemaal in, om mee te reizen en de feak Rayban zonnebril is een must have. Ja, ik ben helemaal op de hoogte van de laatse backpackers mode. Hoe meer je eruit ziet als een zwerver die zich al 7 dagen niet heeft gewassen, hoe beter. Het leukste was natuurlijk om al deze extreem linkse mensen om 12 uur in de middag straal bezopen aan de barretjes te zien zitten. Wat bier drinken is ook belangrijk he. Het belangrijkste.

Maar goed, ik was daar om mijn verjaardag te vieren. Op 12 december heb ik even mijn bankrekeing bekeken om te kijken of er genoeg geld op stond voor een nieuwe ipod (reizen zonder is verschikkelijk en zoals hier boven vermeld; een ipod is een must) Wat ik daar zag was geweldig. Er waren hele lieve mensen uit Nederland die wat op mijn rekening gestrot hebben. Tjee, dat is tof jongens. Ik voelde mij helemaal blij dat ik van die lieve thuis blijvers in Nederland heb en ben een nieuwe ipod gaan kopen. Prachtig verjaardags kado. Daarna heb ik nog even een nieuw verjaardags outfit gekocht en ik was klaar om mijn 22ste levensjaar af te sluiten. Het mooiste jaar dat ik tot dus ver gehad heb in mijn leven. In mijn Gueasthouse ontmoeten ik 2 jongens. Peter uit Nederland en Dean uit Zuid Afrika. Ze vonden het leuk om samen mijn verjaardag te vieren. Dus zo is het gegaan, samen met mijn ouwe, trouwe, vriendin Eline en mijn 2 beste nieuwe kerstversse vrienden zijn we op stap gegaan.

In bangkok kun je alles doen. Op 12 december zijn we een paar biertjes wezen drinken en toen werd ik 23. Om kwart over 12 begon een groep jongens te breakdancen op straat. Leuk begin van mijn verjaardag. Ze gaven een prachtige show (azieten slaan altijd in alles door, ook in breakdancen) en na een uur bewogen we ons voort naar de club. Het was een mooie club. grote ruimte voor de DJ, grote dansvloer en flink wat lasers. Ik had natuurlijk mijn prachtige openingszin om te zeggen dat ik Jarig was, waardoor ik erg populair was. Toen de club dicht ging was ik mijn 2 nieuwe beste vrienden kwijt en was ik alleen over met Eline. We wouden nog ergens anders naar toe maar dat was niet nodig. We stapte om half 4 in de nacht de straat op, om tegen dikke boxen aan te lopen en 100 man op straat te zien dansen. We hebben verder gedansd. Het was heerlijk om je verjaardag dansend met allemaal andere mensen in de straten van bangkok te vieren.

In de ochtend kreeg ik smsjes uit Nederland. Mama was ook jarig. 51 jaar. We hebben gebeld. Daarna ben ik met Eline naar het zwembad geweest om te herstellen. Ja mijn verjaardag was dubbel en swars geslaagd. Met mijn nieuwe ipod, een geweldig feest en zoveel lieve mensen uit Nederland die mijn niet vergeten. In de avond ging ik nog even skypen met de andere jarige job en met de rest van de familie. Onder weg kwam ik nog wat vrienden tegen die ik in Cambodja heb ontmoet. Van hun kreeg ik, heel lief, een verjaardagsbiertje en met hun heb ik deze onvergetelijke verjaardag afgesloten.

De volgende dag was het tijd voor was regel werk en het afscheid van Eline. Dat zit er toch een keer aan te komen. Ik wou naar zuid thailand en zij naar noord thailand. Mijn ervaring leert dat je zo weer nieuwe vrienden heb. Het was echt jammer om van haar afscheid te nemen maar het moest. Ook heb ik na zitten denken dat ik nu al enige tijd in Zuid-oost Azie ben en ik ben het een beetje beu. De landen zijn mischien wel anders, overal zien de mensen er hetzelfde uit, overal is het eten hetzelfde en overal hoor ik dezelfde top 40 muziek. Ik ben wel klaar voor nieuwe impulsen want die krijg ik niet echt meer. ( oo jongens ik ben echt zo stront verwend, dat ik het zelf vervelend vind worden) Daarom heb ik dat rare ticket dat ik ooit heb aan moeten schaffen in Dubai omgezet. Je weet wel,indie 3 dagen dat ik de hell gezien heb. 3 Januari vlieg ik naar Delhi-India. Ik ben best zenuwachtig. Mensen die daar zijn geweest vertel ik dat ik ook ga.Hun reactie is niet leuk. Eerst vragen ze; ga je alleen? wanneer ik dan ja zeg, kijken ze eerst naar mijn haar, dan naar mijn ogen, dan naar mijn bosten en verklaren mij helemaal voor gek. We zullen het beleven maar de zenuwen zijn flink aanwezig.

Op 14 december ben ik naar het zuiden gereden. Alleen. Ik wou naar Ko Phi Phi, had niks geboekt of ingelezen en zou aan de baai wel beslissen welk eiland ik ging nemen. Phi Phi was duidelijk veel te duur voor mij. Met deze feest dagen ligt dit ver buiten mijn budget. Daarom beslootik naar een andere prachtige plaats te gaan. Raitel. Maar zoals eerder vermeld, ik ben strond verwend en ik was niet onder de indruk. Ze beloofde mij witte stranden,blauwe wateren en goedkope bungelows en prachtige zon. Alleen de blauwe zee klopte. Het regende en ikhad geen vrienden. Ik huurde een duren bungelow en ben er 2 dagen vriendloos gebleven. Begrijp mij niet verkeerd, wanneer je 2 weken vakantie heb samen met de droom man/vrouw van je leven is het echt prachtig. Maar voor mij niet. Daarom ging ik na 2 nachten weer verder naar het volgende eiland. Ko Lanta. Weer regen. Dit eiland zat echter vol met families. Baby's, Opa's, Oma's. Noem maar op. Ze zitten er allemaal. en ik ook, nog steeds alleen. Volgens mij ben ik een beetje verdwaald. Ook hier zijn de prijzen duur. Ik zit echt helemaal verkeerd. Ik ga morgen toch maar even lezen en denk dat ik dan vertrek naar het oosten van Thailand. Volgens mij moet ik het daar vinden. Hier zit ik dus, in de regen, alleen. Een groot plus punt is dat ik morgen mijn aller eerst engelse boek uit ga lezen. Ik ben trots op mijzelf.

xxxxxx Vanuit een minder prachtig zuid thailand dan ik had verwacht.

ps. Nogmaals iedereen heel erg bedankt dat jullie aan mijn verjaardag hebben gedacht he!

Reacties

Reacties

Viefke

Verwend ding :P

Ik ben heel blij dat je zon heeeeeeerlijke verjaardag hebt gehad. Ik denk echt dat heel veel mensen (daarmee bedoel ik vooral mezelf :P) van zo'n verjaardag dromen!

Probeer ook eens stil te staan bij het feit dat je daar bent ook al is het misschien niet 100% wat je had verwacht. Je bent iig niet in NL ;) Misschien hebben juist van die saaie dorpjes of eilanden diepere gronden! ;)

xxxx

Elke

Hee Jo
Echt super leuk hoe je over de ''backpackers'' praat. Zo denk ik er precies hetzelfde over en ik was al bang dat je er zelf ook zo eentje werd haha nee grapje.
Veel succes met je eerste engelse boek!
xx

oma Betty

Lieve Jolien, Of ik voelde dat jij weer een nieuw verhaal geschreven hebt: ik heb vandaag drie keer naar mijn mail gekeken! Leuk dat je zo'n geweldige verjaardag hebt gehad. Morgen stuur ik je een mail. Kus van OMA (HVJ_

Sandra Starreveld

Geweldig wat jij allemaal meemaakt,alsnog gefeliciteerd en succes weer verder.xxx

mama

Zo, dat was weer een heel verhaal. Het was fijn je vanmorgen even gesproken te hebben en van je volgende plannen op de hoogte te zijn gebracht. Hier gaat alles prima; laatste werkweek en dan een welverdiende vakantie. Wat is het toch leuk om alle reacties van je trouwe volgers te lezen. Iedereen leeft echt met je mee. Probeer maar snel weer een reismaatje te vinden, dat is toch wel wat gezelliger voor je. Ik hoop dat we met kerstmis weer kunnen skypen en je live kunnen zien. Dat is toch wel heel erg leuk hoor. Natuurlijk weer een dikke kus van je moeder die nu ook een jaartje ouder is geworden. (maar je hoeft niet op je site te schrijven hoe oud ik ben geworden hoor!)

Ilse Starreveld

Hoi jolientje!
Wat fijn om mee te ervaren wat je zo al beleeft hebt. Het verbaast me elke keer weer over hoe anders je dingen (mensen plaatsen enz) beschrijft als ik ook in eerste instantie verwacht maar grappig om te lezen. Alleen het eiland vol ouders, baby's en oma's dat is ook niet mijn ideaal beeld van zoon eiland. Kom je wel aan tijd voor je zelf toe met al dat gereis en mensen om je heen? Nouw meisie, enjoy en ik ben heel benieuwd naar India..! kusjesssss ils

ilse schot

Liefje ,

Wat een prachtig verhaal weer, smullen ! Wat een belevenissen , ben trots op je dat je dit zo doet.
We hebben inmiddels elkaar een lange mail gestuurd, maar ik wou hier ook nog even een berichtje plaatsen.
Dikke kus x

Tante Monique

Hey Jolien, Na mijn 3e late dienst eens rustig je verhaal gelezen. Wat een prachtige manier om je 23e verjaardag te vieren. Dat kunnen niet veel mensen zeggen. Ik vond het heel leuk dat ik je op je verjaardag heb kunnen bellen. Je ziet zoveel verschillende landen dat het logisch is dat er wel eens een streek bij zit die je wat minder vindt. Maaike vond India geweldig dus ik weet zeker dat jij er ook van zal genieten. (Ga niet bij de Mac eten hoor!) Hopelijk ga je ook nog naar Dehradun dan zie je waar Maaike geweest is. Jolien we bellen weer met kerst hoor. Dikke kus
Tante Monique (en natuurlijk oom Rob)

mim Roelse

Hoi Jolien
Wat een verhaal weer wat maak jij mee zeg en dan soms alleen en dan weer met vrienden om je heen fijn dat je toch een fijne verjaardag heb gehad toch heeeeeel watanders dan in Nederland hier druk bezig met carlien haar appartement kijken wat we allemaal nodig hebben en in schrijven leuk hoor hier de gemeentes blllllllllllllllllllllllllllllll heel wat papier werk en moeten ws weer nieuwe rolstoel en handbike aanvragen omdat de gemeente Goes het niet over wil nemen lachen he we hebben het net een jaar na een lange procudure ze gaat 4-1-2012 24 uurs begeleid wonen in Goes zal heel vreemd zijn hoor maar we halen ze ook vaak naar huis hoor nou meid zet je reis met plezier voort en toch fijne dagen toegewenst

Sjimmie

Dope verhaal en met dat bier drinken is niets mis! Klinkt trouwens als een te gekke verjaardag.., mooi joh!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!