Blessed Generation

Kerst op de bodem van de zee

5 volle dagen alleen zijn was buiten gewoon leerzaam. Ik kon relaxen, precies doen waar ik zelf zin in had, mijn boek uitlezen, helemaal mijn eigen baas zijn en het was vooral ontzettend saai. In die 5 dagen heb ik niet gelachen. Tegen wie of waarom zou je moeten lachen als je helemaal alleen bent? Ik heb naast een paar oppervlakkige woorden geen gezellig gesprek gevoerd. Eenzaam vind ik een iets te groot woord om het te noemen maar ik voelde mij wel behoorlijk alleen. Na mijn facebook een beetje door gespit te hebben ( thank god voor facebook waar je reisvrienden kan toevoegen) kwam ik er achter dat ik toch echt naar Ko Tao moest gaan. Dit is aan de andere kant van Thailand, in het oosten. Zo komt het, dat ik na 5 dagen alleen zijn, mijn boeltje maar weer gepakte heb, een enigzins teleurstellend west-thailand achter mij heb gelaten en naar Koa Tao ben gaan reizen.

Ik werd met een mini bus opgepikt van mijn ontzettend smerige reagge gueasthouse. Ik wil als tip geven aan iedere toekomstige reiziger; ga nooooit in een reagge gueasthouse slapen. Ik heb het nu al 3 keer gedaan omdat het toevallig maar zo uitkwam maar het is daar toch wel zo ontzettend goor. Van de gasten die dan bij de receptie een beetje liggen/hangen/roken en te lui zijn om je even te helpen als je bijvoorbeeld, een spin in je kamer hebt, de kraan niet werkt of het licht niet meer uit gaat. Gewoon niet doen. In het busje stapte ik in samen met een andere meisje uit Engeland. Ze ging ook naar Ko Tao. Ze was een echte engelse en haar naam was Emma. Ik denk dat de engelse mijn minst favoriete zijn, zo ook Emma. Ze was klein, iets te dik, had van die worsten vingers met lange nagels, een iets te korte broek aan en een hele grote dikke knot op het midden van haar hoofd. Ze rook ook een beetje vreemd. Ze was ook alleen en ik heb al zoveel geld uitgegeven aan slaap plekken dat delen toch makkelijker was. Stom van mij. Helemaal omdat ik een week daarvoor tegen mijzelf gezegd heb dat ik niet meer omga met mensen die ik niet leuk vind. Samen hebben we de nachtboot genomen en in de ochtend, om 6 uur kwamen we op het mooie eilandje aan.

Samen hebben we een bungelowtje genomen en Emma wou graag gaan slapen. Ze had geen oog dicht gedaan op de boot en was moe. Ik ben naar Ko Tao gekomen omdat ik gehoord heb dat Ko Tao beroemd is om het goedkope duiken. Ik wou dus graag mijn open water duik diploma halen. Er zijn hier meer als 40 winkels die duik programmas aanbieden. Ik ben dus rond gaan lopen om te kijken of ik iets kon vinden. Eerst heb ik even ontbeten en rond 10 uur kwam ik terecht bij Seashell divers. Het was een relaxte man die mij vertelde wat ik allemaal kreeg voor het geld dat ik betaalde. Op het bankje naast het winkeltje zat een meisje een dwarsligger te lezen (hele kleine boekjes die alleen nederlands zijn, zo weet je altijd gelijk dat iemand die dat leeat nederlands is) Ze zat gewoon te lezen. Intussen zat ik naar de man zijn propmotie vehaal te luisteren samen met een franse dame die ook geintereseerd was om haar diploma hier te halen. De kosten zijn 225 euro inclusief 4 overnachtingen in hun resourt. Samen zijn we naar de prachtige bungelows gaan kijken en besloten om ons allebei in te schijven. Emma lag intussen nog te slapen. Bij de inschijving kwam ik met de dwarsboek lezer aan de praat. Rinske, bijna 30, zakenvrouw en 2 weken in Thailand vanwege een krasactie waardoor je voor 300 euro naar bangkok kon vliegen. De franse dame was hilarisch. Ze zag er vrij saai uit, was advocaat, 32 jaar, was 1 maand op vakantie en haar naam was Marie. Haar karakter was prachtig. Ze had bruin haar maar van binnen leek ze als 2 druppels op Bridget Jones. We maakte een eet afspraak voor in de avond en ik ben weer terug gegaan naar Emma. De volgende dag zou ik aan mijn curces beginnen en vanaf dan mocht ik in het resourt slapen.

Emma vond mij kinderachtig. Your look like a girl from 15!! zei ze de hele tijd. Omdat ze mij iets te blij vond en overal een beetje te overdreven op in ging ofzo. Mij mnaakte het niet uit. Ik ging toch de volgende dag alleen slapen. Wel hebben we haar iedere avond mee genomen om te eten. Dat is wel gezellig voor haar maar mijn nieuwe vriendinnen waren ook geen fan van haar. Emma haakte vrijwel iedere avond om 8 uur af om te gaan slapen (raar want engelse zijn alleen maar dronken hier) en zo heb ik leuke avonden gehad met mijn mama's. 1 groot nadeel was, dat dit 2 goed geld verdiende dames zijn en er niet word gekeken naar goedkope restaurant. Ach, het is bijna kerst denk ik maar. Volgend jaar ga ik zuiniger doen. We zijn met zijn 3e een avond naar de Lady-Boy show geweest. Super! Het zijn kerels die hele shows op staan te geven in prachtige jurken en hoge hakken. Ik had het leuk met mijn 2 nieuwe vriendinnen die voor de verandering vakantie gangers waren.

Overdag was ik dus druk aan het leren. Ik heb de eerste dag 5 uur in een klaslokaal gezeten!! Ik kon mij totaal niet concentreren natuurlijk. Op dat moment besefte ik, dat ik nooit meer naar school zou kunnen gaan. Al helemaal geen HBO studie. De tweededag zijn we het zwembad ingegaan om te duiken. Ik was echt heel bang. Ik adem al 23 jaar alleen maar met mijn mond en longen, helemaal niks anders. Nu ineens moest ik een apperaat in mijn mond stoppen. Ja, ik was redelijk in paniek onder water. Gelukkig had ik een super duik leraar die al hardstikke vaak panische beginnerlingen had gehad. Het was een zeer bijzondere ervaring. Ademen onder warer. Ik vond het echt heel leuk en kon niet wachten op de volgende dag. Die dag gingen we namelijk voor het eerst de zee in. Overigens deed ik dit samen met een ander meisje uit Canada. We waren dus met zijn 3e incl de duik leraar.

De volgende dag had ik teorie examen. 50 vragen waarvan je er 12 fout mocht hebben. Heerlijk, wat ben ik toch slim want ik maakte er 14. Gezakt. Ik heb gehoord dat 98% slaagd dus mijn loser gehalte steeg onmiddelijk. Ik mocht de volgende dag her doen. Eerst gingen we de zee in. De eerste dag mochten we 10 meter diep. Ik zal je vertellen dat ik nooit echt interesse in duiken had. Het leek mij eigenlijk een beetje suf en saai. Dat heb ik helemaal verkeerd gedacht. Onder water is echt een hele andere wereld. Als je vanaf het strand naar de grote oceaan kijkt dan zie je alleen maar blauw maar wat daar allemaal in ligt is adem benemend. Prachtige vissen en koraal. Zo bijzonder. Ik had het alleen heel erg moeilijk om naar benee te gaan. Mijn oren deden zoveel pijn dat ik dacht dat ze gingen klappen. Na een hoop stress, pijn en frustratie heb ik ze toch kunnen openen en ik heb zo genoten onder water. Het is echt een heel andere wereld. Na onze 2 duiken ben ik met mijn leraar naar mijn fouten gaan kijken. Ik baalde ervan want ik moest die avond de hele avond gaan leren. Ik haat leren uit een boek. Hij vroeg mij na de correcties; en nu? Ik zei; morgen herkansen? Hij zei; of niet, ik vind het goed hoor, je bent gelsaagd. Chill van hem, echt een lieverd en ik had weer een last doe van mij af viel (niet dat ik echt lasten heb ofzo)

De volgende dag moest ik om 6 uur op voor mijn ochtend duik. We gingen 18 meter onder water. Weer een hoop tranen en pijn onder de zee spiegel omdat ik mijn oren niet open kreeg. Wanneer dan toch alles goed daat en je uiteindelijk om het gewenste hoogte zit kom je in een soort trance. Het is zo prachtig en mooi. Alle belletjes, dieren en planten. Toen ik naar boven kwam regende het kei hard. Het was super koud boven het water. Mijn buik zat volgens mij helemaal vol met lucht en mijn longen voelde niet fijn. Mijn oren deden ook pijn. Duiken is heel bijzonder en ik ben blij dat ik deze curces heb gehaald. Ik kan nu overal in de hele wereld duiken zonder dat ik begeleiding nodig heb. Ik zou alleen nooit iedere dag of iedere week duiken. Het is heel slecht voor je lichaam. Zo af en toe, mocht ik ooit nog eens op een mooi eilandje terecht komen, is het super.

Vanavond is het kerst avond en ik heb het gevoel niet. Ik mis de mensen van wie ik houd en wil gewoon met mijn winterjas op de fiets naar het cafe fietsen. Nee helaas, inplaats daarvan zit ik op een tropisch eiland met mijn 2 nieuwe mama's, heb net mijn duik diploma gehaald dus ik kan morgen de bodem van de zee bekijken als ik wil. Ik ga wel uit, want er staan overal kerstbomen en het word een gezellige avond vanavond maar ik ga toch niet echt aan kerst doen. De eerste keer in mijn leven en dat vind ik heel erg want kerst vind ik de twee mooiste dagen van het jaar. In plaats daarvan pak ik om 4 uur de boot terug naar Bangkok op kerst. Ik moet maandag in Bangkok zijn, want ik heb een hele hoop te regelen voor mijn India reis. Ik ga samen met Rinske. Marie vliegt vanavond naar Frankrijk en Emma heb ik al een paar dagen niet gezien. Voor de rest ben ik nog veel bekende hier tegen gekomen. Zelfs mensen die ik de eerste paar weken van mijn reis heb ontmoet. Ja, het is echt een hele rare kerst. Ik wil jullie allemaal een heel erg mooi weekend wensen, oma een prachtige verjaardag en wees blij dat je bij de mensen ben van wie je houd.

Heel veel kusjes en kerst groeten!!

Reacties

Reacties

Lianne

Lieve Jolien,

Ondanks dat de Kerst dit jaar niet is zoals je gewend ben wens ik je toch een fijne Kerst. De belevenissen die jij meemaakt vallen in het niet met Kerst, welke dag je ieder jaar kan vieren.
Geniet met volle teugen en veel reisplezier in India.

Rob en Lianne

ilse schot

Lieve Jolien,

Wens je hele fijne dagen , helaas niet met het gezin en vrienden maar die zijn in je hart.

kus Ilse

Papa en mama

Lieve Jolien, wat vinden we het elke keer weer fijn je nieuwe verhalen te lezen. Natuurlijk denken we ook heel veel aan jou rondom deze kerstdagen. Wat zou het gezellig zijn als je bij ons lekker op de rode bank zou zitten, kaarsjes aan, de taperecorder met kerstliedjes draait en er liggen wat kleine pakjes onder de boom........Maar ja, het is dit jaar nu eenmaal niet zo.
Dit jaar is het echt een speciale kerst voor ons; jij bent er niet maar morgen zitten oma Betty en opa Jan aan onze kersttafel en dan tweede kerst het grote feest van oma Betty. Wat is ze trouwens blij met jouw pakje! Lieverd, we wensen jou, daar in het zonnetje toch een fijne kerstdag en we proberen in ieder geval morgen even te skypen. Dikke kus van Pete en Annie.

Elke

Hee Jo!!
Heel gaaf dat je nog naar India gaat!
Ik heb het kerstgevoel ook niet echt, we hebben geeneens een kerstboom en ik moet steeds werken.
Maarja volgend jaar weer.
Ik ga je snel weer mailen. Nu eerst even aan de surprise werken! xxx

Tante Monique

hoi lieve Jolien.

Ik zou graag met je ruilen. Kerst op een bounty-eiland,
Ik heb je gisteren nog gebeld maar helaas geen contact kunnen krijgen.
Met mij gaat het al weer wat beter hoor. Ik heb weer praatjes en dat is een goed teken. Ja een auto voelt hard aan maar de liefde van iedereen om mij heen is hartverwarmend,
Ik probeer je morgen nogmaals te bellen. Lukt het contact niet dan wens ik je een hele fijne, warme kerst.

Dikke kus
Tante Monique

oma betty

Lieve Jolien, Het is nu 1e Kerstdag en straks ga ik naar papa en mama om Kerst te vieren.Natuurlijk zal ik je missen maar we bellen, schrijven en skypen en denken veel aan je dus zo ben je er toch bij. De goud/paarse shawl heb ik gisteren aan gehad en stond erg mooi. Maandagmorgen bel ik je zodra ik wakker ben. Lieverd, maak er wat van deze Kerst. Heel veel liefs en alle geluk van de wereld op je verdere reis. Dat is mijn kerstwens voor jou. Kus OMA (HVJ)

Jaron

Heey Jolien!

Fijne dagen en maak er wat leuks van! xx

Oom Rob

Lieve Jolien.
Zeer goed van je een duikdiploma!
Theorie geeft niet, praktijk daar doe je het voor.
Een heel goed uiteinde en tot volgend jaar.

Oom Rob.

Tim Provoost

Hartelijke groeten en een fijne vakantie en een goede reis verder en veel plezier
Groeten Tim

Emmy

He Lieve Jo,Hahaha geweldig avontuur dit weer!ik ben zo benieuwd naar het duiken..hoe dat is.Ik ben net terug van Zeeland...het was heerlijk..wel gek dat ik op kerstavond niet met jou lekker aan het dansen was..en dat ik steeds van de overkant de lichtjes van Vlissingen kon zien. Je kunt echt mooi schrijven..ik neem er echt steeds een momentje voor het lekker rustig te lezen.We moeten je verhalen maar in een mooi boek gaan bundelen x

Sjoerd

Hey Jo!

Gelukkig nieuwjaar, Hier moet het hele feest nog gaan beginnen. Hopelijk heb je het oude jaar leuk kunnen afsluiten in Bangkok!

Ik zie je binnenkort weer op skype/facetime verschijnen.

Kus Sjoerd!

Mama

GELUKKIG NIEUWJAAR!
Ik ben blij dat we elkaar dit jaar weer zien.

Dikke nieuwjaarskus van mama

papa

en ik ook natuurlijk

wibowama

en wij natuurlijk ook!!!!!!! De allerbeste wensen voor het nieuwe jaar.
Ha Jolien, wij zijn even uit beeld geweest i.v.m. ziekte en overlijden van mijn neef Michel.We hebben een paar rot weken achter de rug. Je verhaal is weer bijzonder om te lezen. Wat maak je toch waanzinnig veel mee. Deze week start er weer een nieuw hoofdstuk, India, Nepal en misschien Tibet. We kijken uit naar je nieuwe belevenissen.
xxxxxxxxxxxxxxxxx wibowama

wibo

Happy Jo Year

en ik zie je wel in een film van Bollywood opgenomen bij het strand in Goa

ps. Laat die jurkjes maar in de rugzak als je naar Nepal gaat, want daar is het wel iets kouder dan je schreef. Een kasjmir vachtje komt dan beter van pas.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!