Blessed Generation

The African way of living

Daar ging ik door de duane heen. Oma, mama en de gebroeders Bos zwaaide mij uit. Het was niet moeilijk. Als ik in 1 ding goed ben geworden het afgelopen jaar dan is het wel in afscheid nemen. Ik heb dit jaar zo ongeveer honderd keer gegaan denk ik. Bij de duane liet ik mijn paspoort zien en ik voelde mij gelukkig worden. Ik had het gevoel alsof ik op reis was. Alsof ik nog steeds bezig was. Lekker van plek naar plek gaan met als belangrijkste bezit je paspoort en steeds weer nieuwe mensen tegen komen.

De vliegreis was relaxed. Ik moest overstappen in Egypte. Uiteindelijk ben ik daar twee uur te lang geweest maar dat maakt niet uit. Oorspronkelijk zou ik om 4 uur in de nacht aankomen in Nairobi maar nu was het 6 uur. Alleen maar beter dus. Tim stond op mij te wachten. Tim ken ik goed. Ik heb online nog veel contact met hem gehad. Samen met Ilse en Jenny zijn we naar Nyamira geweest en zijn we op safari geweest. Het was tof om hem weer te zien. Samen hebben we even ontbeten en daarna ben ik in Ruiru gedropt.

Oke, ik liep daar op het terrein en het voelde alsof ik nooit weg geweest was. Alsof er helemaal geen 8 maanden tussen hebben gezeten. Veel van het personeel kwam naar mij toe om mij te knuffelen (op zijn Keniaans) en zeiden dat ze het leuk vonden om mij weer te zien. Rond 11 uur ging ik naar het school terrein want de kinderen hadden pauze. Veel kende mij nog, niemand kwam echt naar mij toe. Behalve vervelende kinderen die daar naar school gaan en gewoon ouders hebben en het gewoon heel leuk vinden om blanke te bespringen was voor de rest iedereen super verlegen. Tja, wat moet je nou doen met iemand die je zolang niet geweest is en ineens daar weer staat. Gelukkig kwamen de jonge kinderen in de middag wel wat los en de oudere aan het eind van de dag. Ik genoot toen ik samen met mijn 2 beste vriendjes door de straatjes van Ruiru liep. Ik vertelde ze dat ik hun boven aan mijn blog heb staan op de foto. Dat konden ze zeer waarderen.

Ik houd van Kenia en ik heb tegen iedereen thuis gezegd hoe tof het hier is. Ik ben daar alleen van terug gekomen. Samen met de sociale werker Kashim ben ik in de middag naar Thika, een andere stad geweest. Het was spitsuur dus moesten we 3x overstappen. We gingen eerst met de motor om vervolgens 3 matatus te nemen (kleine busjes voor 14 man, waar 20 man in gepropt worden. Als je het geen enkel probleem vind om tussen tussen 19 Kenianen gestopt te zitten is het leuk. Als je het geen probleem vind om met je wang tegen het raam aangeplakt te zitten en via je oren kei harde reaggeton te horen die op zijn aller hardst staat dan geniet je volop. Ik kan mij echter ook heel goed voorstellen dat niet iedereen daar van kan genieten. Dan moet je maar gewoon niet gaan of een all inclusief hotel boeken. Met Kashim heb ik een hele leuke middag gehad. Ik lach me kapot om hem en hij om mij. Het was leuk.

De volgende dag ging ik vroeg naar Malindi. Tot grote teleurstelling van die kinderen. Ga je ons nu al verlaten? zeiden ze sip. Sorry zei ik. Ik beloof dat ik nog heel erg vaak terug kom deze maanden om jullie te zien. Tim stond pikte mij om 7 uur op en toen ben ik op de bus naar Malindi gestapt. Ik was de geluksvogel die onderweg een zeldzaam verschijnsel heeft mogen zien. Wilde olifanten!

In de avond kwam ik laat aan. Pas om 9 uur was ik bij de kust. Mensen zijn hier anders. Mensen zijn relaxter. Ik moet wel even wennen aan het feit dat ik continu als Mammi word aangesproken. Ik voel mij dan een beetje een negerin met kort geschoren haar en hang tieten. Tot nu toe heb ik nog iedere dag bij Ria en Fester geslapen. Ik geniet met volle teugen. Het is ook zulk lekker weer en over staan prachtige palmbomen.

Met mijn eerste project ben ik druk bezig. Ondanks alle leuke verhalen en gezelligheid gaat het helaas slecht. Er is zo ontzettend weinig geld. De koersen staan heel slecht. Blessed Generation is in het bezit van een Guesthouse dat helemaal vervallen is. Daar kan je niet echt in logeren. Dat is dus mijn project. Een villa helemaal op pimpen. Nieuwe keuken, nieuwe gordijnen, nieuwe muren, nieuwe meubels. Dat alles met zo min mogelijk geld. Ik mag het allemaal gaan doen. Ik ben helemaal in mijn element. Samen met een paar kerels. Eigenlijk ken ik ze allemaal al van vorig jaar. Nadat het opgeknapt is hopen we het helemaal vol met toeristen te kunnen proppen en zo weer een beetje geld in het laatje van Blessed Generation te kunnen brengen. De 50 euro die Oma heeft gegeven is al super goed van pas gekomen. Ik ben nu druk bezig met dit. Volgende week probeer ik ook nog andere dingen te doen. Ik ga niet veel verder in op alle details. Mijn verhaal is alweer veel te lang en de details horen je de volgende keer wel.

In ieder geval heel veel groetjes vanuit een heerlijk, relaxed en lachwekkend Kenia. Ik hoop dat ik nog een van jullie zou kunnen zien om mijn nieuwe passie mee te kunnen delen.

Reacties

Reacties

Sandra Starreveld

geniet nu al weer van je eerste verhaal. Succes Jolien en heerlijk dat je al zo'n mooi project hebt om aan te werken.

Tante Monique

Zo Jolien
Als vanouds heb ik in een adem je verhaal weer gelezen.
Samen met Jasper zit je in dat verre Afrika. Jullie beiden doen goed werk. Respect voor jullie hoor.

Dikke kus

Elke

Hee Jo
Super voor je dat je je alweer zo snel thuisvoelt!
Dat van die busjes met 19 man en reggeaton muziek herken ik trouwens super goed haha, dat vonden wij veel leuker als een luxe bus trouwens.
x Elke

heleen

Hoi Jolien
Zo zit je bij ons in de tuin, zo zit je weer op je geliefste plekje! En je zit alweer middenin de aktiviteiten. Goed dat je aan de ene kant superblij bent en aan de andere kant super nuchter! Spring maar weer het diepe in! Ik blijf je volgen!

Maaike

Hey Jolien,
Wat heerlijk om weer een verhaal te kunnen lezen van je. Wat mij betreft veel ste kort. Schrijfster is misschien toch wat voor je hoor. Veel plezier daarzo!
xx Maaike

Annelieke

Wat ben ik blij dat je met je hele hebbe en houwe nu lekker in Kenia bent! Wat gaaf dat je dat hotel mag verbouwen. Met dat schilderen zal het in ieder geval wel goed komen! Leuk zeg, dat word dus echt iets wat jij nu gaat doen en waar mensen over een aantal jaar nog plezier van hebben. Iets blijvends! En ook al olifanten gespot. Daar heb ik nou in Ghana een hele rondreis voor gedaan en niks gezien en jij komt ze na nog geen week tegen! Het enige wat ik hier tegen kom zijn boerepummels en dikke stappel wolken hahaha! Nou Jolien ik wacht op het volgende verhaal!! xx

Bert en Marieke

Heerlijk om je verhalen weer te lezen. Fijn dat je je draai zo snel gevonden hebt! Op het werk wordt je erg gemist. Zowel door de meisjes als door de clienten! We wachten met smart op de foto's! Liefs Bert en Marieke

Menno & Charmaine

Fijn dat je het naar je zin hebt! We lezen ook op vakantie verder!

Groetjes

Jasper

Heee jo!
Het gaat hier super goed! Ze drinken hier Star Bier. Ken 't niet zo goed haha! Opzich is het wel te doen! ben nu ziek maar gaat vanzelf weer over! Ik hoop dat je het naar je zin hebt! Als je terug bent kunnen we foto's uitwisselen! Kenia en Ghana is wel een verschil volgens mij hoor! veel plezier xxx

Likjeverf

Ole Jobolien.... waar staat die bo eigenlijk voor? Klinkt weer allemaal heerlijk! Ik zou wel willen langskomen! Wij gaan dit weekend naar Sri Lanka, als je nog reistips hebt!

Sonja

Hoi Jolien(tje) wat fijn dat je het zo naar je zin hebt.
En met dat guesthouse komt het vast goed.
We (de clienten en je collega's missen je wel hoor!!!
Ga je nu van Kenia voor ons een fotoboek maken?
Nou meid ik ben trots op je hoor, het gaat je goed en ik ga je zeker volgen. xxx

Annelies

Heee Jolien, wat leuk om je eerste verhaal te lezen en dat je je gelijk thuis voelt daar






Heee Jolien, wat leuk om je eerste verhaal te lezen en dat je je gelijk thuis voelt daar. We missen je wel in het buiige Middelburg!!! Ga lekker genieten daar en ik kijk uit naar je nieuwe verhaal, dikke knufff xxx

Annelies

oepss foutje!!!

S. Kort

Nederland heeft me ontvangen, ik kan je reisblog weer fulltime gaan volgen ;)

Succes in Kenia he ;)

wibo

Jo de Klusser......dat gaat wat worden!!
Ik dacht dat je een winkel ging beginnen maar nu gaat het een "hotel op stelten" worden. Met smart wacht ik op de eerste foto's.

Mar en Cor

Hey Jolien, wij komen hoor!! Hou je vast; met de herfstvakantie; gaan we gewoon doen.
Even inenten, vluchtje boeken, hop in een matatus op naar Ruiru. Jolien kussuhh . . .
Veel plezier en succes met het pimpen. Is het hotel klaar dann?
;-))))

oma Betty

hallo lieverd,

terugkomend van mijn vakantie ( helemaal naar de Achterhoek!!!!) heb ik gelijk gekeken of er nieuws van jou was.Ja
hoor, een verhaal en een mail.Fijne thuiskomst zo.
Ik ben blij dat je het weer zo naar je zin hebt.Papa en mama zijn nu ook in de Achterhoek en zijn bij ons op visite geweest en wij bij hen. Ook met Flint gaat het prima.
Dikke kus van OMA (HVJ)

Piroschka

Hey Jolien,
Fijn dat je het zo naar je zin hebt, leuk om te lezen wat je allemaal doet.
We missen je bij Fokus maar geniet vooral van Kenia.
Liefs en een dikke knuffel
Piroschka

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!