Blessed Generation

De grote renovatie

Heerlijk weer, vrolijke mensen, alles gaat met het uur en niks met de dag, al helemaal niet met de dagen er na. Ik zit op mijn plek. Naja, niet helemaal. Ik zit eigenlijk helemaal niet op mijn plek. Ik woon nog steeds bij Ria en Fester. Iedere avond word er lekker voor mij gekookt. In de ochtend word ik om half 7 wakker omdat de kinderen op mijn bed springen en vragen of ik met ze kom spelen. Dan zet ik een dvd op, gaan ze naast me zitten en dan slaap ik weer verder. Rond 8 uur krijg ik van Fester ontbijt op bed. Soms niet maar meestal wel. De film is dan ook af en dan moet ik dus wel echt uit mijn bed komen. Vanaf dan is iedere dag anders.

Mijn project is het Guesthouse. Dat is wel mijn plek. Daar ga ik slapen. Daar kan ik echter nog niet slapen omdat het onbewoonbaar is. Geen water, gaten in de muren, slechte electriteit, lekkages. Dat moet allemaal opgelost worden. Door Leo, Charles, Clemens, Jonathan en mij. Leo is een Muzungu (blanke) die vroeger aannemer geweest is en nu van zijn leven in Kenia geniet. Hij doet de technische kant. Ik doe de decoratieve kant. Leuke gordijnen, bank bekleden, muren decoreren, nieuwe meubelen. De rest is Keniaans en helpt ons. Nou ik vertel je een ding; Het is mij een project wel! Met 3 Kenianen werken is best heftig. Als ik aankom dan zijn ze aan het chillen. Als ze klaar zijn met hun opdracht gaan ze chillen tot ze hun volgende opdracht krijgen. Als ik weg ga, gaan ze verder met chillen. Wat een normaal mens in 1 dag doet, doen hun in 4 dagen. Ik hoop dat jullie dan gelijk snappen waarom ik nog steeds bij Ria en Fester zit en nog steeds niet in het Guesthouse.

Ik hoop er eigenlijk wel aan het eind van deze week in te slapen.

Het is heerlijk bij Ria en Fester. Ze zitten alleen een beetje uit het centrum (40 minuten lopen) en echt dingen ondernemen doe je ook niet als je weer thuis verwacht word. Ik kan mijzelf niet verplaatsen dus doe ik dat met mijn motorman van vorig jaar (duur, is ben low budget) of met de auto van het centre. Afhankelijk dus. Daarom wil ik een scooter kopen. Die zijn ook duur. Een tweedehands zie ik niet zitten. Uit onderzoek begrijp ik dat je na een week al problemen heb. Als ik een nieuwe koop ben ik 600 euro kwijt. Mensen zeggen dat ik die over 5 maanden weer voor 4 a 500 euro weer kan verkopen. Dat scheelt mij een hoop met geld en ik ben zo vrij als een vogel. Als ik eenmaal in dat guesthouse zit en een scooter heb dan kan ik dus helemaal mijn eigen gang gaan.

Nog niet veel mee gemaakt dus. Des ondanks geniet ik veel. Ik leer nieuwe mensen kennen. Ik heb een vriendin, Marike, die hier tot 2 december zit omdat ze een bezig is met een kindje adopteren. We hebben samen gegeten en af en toe drinken we wat op momenten dat haar nieuwe zoon op school is. Aan Leo, mijn collega beleef ik ook veel plezier. Het is een aparte maar leuke man. Dan heb je ook nog Mariam. Ze is een hele goede vriendin van Blessed Generation. Al jaren lang helpt ze iedereen financieel. Ze sponserd Jimmy, die hart chirurg wilt worden. Weet je wel, Jimmy, mijn maatje. Om de 3 maanden komt ze hier naar toe. Ze heeft een huis hier. Met haar heb ik een paar keer in de middag gechild.

Ik heb er al het vertrouwen in. Langzaam krijg ik steeds meer te doen. Zo ben ik vandaag door Ria mee genomen naar een officieel afspraak. Er werken Chinese in Kenia. Die zijn hier in totaal 2 jaar aanwezig om alle hoofdwegen te asfalteren. de chinezen die ik heb ontmoet zijn de baas over de weg tussen Mombasa en Lamu die nu gebouwd word (heel de kust). Ze willen een nieuwe eetzaal sponsoren. Ik, als muzungu mocht mee. Ontzettend boeiend en een officiele zaken afspraak is helemaal niet zo officieel als ik gedacht had. Het was buiten gewoon leerzaam. Hierbij wil ik gelijk mijn punt duidelijk maken dat ik niet nog een keer 4 jaar naar school hoef om levenskennis te krijgen.

Afijn, ik hoop dat mijn volgende verhaal iets spannender word. Genieten jullie allemaal heerlijk van de zomervakantie en van het lekker weer. Tot de volgende keer!

xxxx

Reacties

Reacties

Tante Monique

Nou Jolien ik vind al je verhalen spannend.
Ga voor de scooter maar kijk wel uit want ik weet inmiddels hoe lang je moet herstellen na een ongeluk.
Dikke kus

S. Kort

Waarom geen fiets, bouw je die met je kameraden!

Lianne

Lieve Jolien,

Fijn dat je met zo weinig zo veel kan genieten.

Kus
Lianne

Annelieke

Ooh een scooter is wel een goed idee ja! Dan ga je je wss nog beter voelen als je helemaal zo vrij als een vogeltje bent! Wij genieten zeker van het heerlijke Nederlandse REGEN weer. hihihi.

Nou meis..zet hem op! en je hoeft zeker niet vier jaarnaar school want je hebt meer levenservaring als de meeste mensen die universiteit hebben gestudeerd!

xx

nona Verhage

ha die muzungu. wat een verhaal, leuk hoor wat je daar allemaal doet. Ik zou dus echt wel een scooter kopen. Ik wil je hierbij wel sponsoren hoor. Zal ik aan de collega s ook vragen of zij dat willen????? ik moet je de hartelijke groeten doen van Henk en een dikke zoen. hihihihihi. Ik ben nu hard aan het werk puffff puffff met Michelle. Je krijgt de groeten van Michelle. enne ik hoop dat je in december weer komt werken. Ik zal een goed woordje voor je doen. Het weer hier wordt steeds beter we gaan naar de 25 graden toe. Maar ja, er is niets veranderlijk als het weer. geniet er maar van en als e gechild wordt, toch geen probleem gewoon meechillen. Jolien ik blijf je volgen en kijk uit naar je volgende verhaal. groetjes uit het Fokus project. xxx

Dianne

Wat tof om te lezen dat je je droom achterna bent gegaan. Heel veel geluk en succes daar in mooi Afrika. xxx

Bert en Marieke

Jam Karet is Indonesisch voor de tijd is van elastiek, is dus bij jou ook van toepassing. Tempo doeloe is doe maar rustig aan, gaat bij jou ook prima op. Kortom geniet ervan en je weet hoe het bij Fokus er aan toe gaat.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!